
( Kuva otettu 5.4.2018. Olin tuolloin hakenut uutta työpaikkaa ja muutaman päivän kuluttua kuvan ottamisesta sain tietää, että olin tullut valituksi. Irtisanoin itseni ja jätin 14 vuoden jälkeen kolmivuorotyön taakseni.)

(Tässä kuvassa olen 20.4.2018 Oulussa hotellissa Rikosuhripäivystyksen valtakunnallisilla koulutuspäivillä. Vapaaehtoistyö toi tuohon aikaan vastapainoa palkkatyölle.)
Muutama viikko sitten selailin vanhoja kuvia kännykältä. Niin hölmöltä kuin se kuulostaakin, olin suorastaan järkyttynyt katsoessani jonkun vuoden takaista ulkoista minääni. En painavimpanakaan ollessani kiistänyt tosiasiaa sittä, että olin sairaalloisen ylipainoinen, mutta jostain syystä en aina halunnut nähdä itseäni aivan niin lihavana. Viihdyin myös paremmin kameran takana kuin edessä.
Päätin, että olisi aika tehdä katsaus menneisiin vuosiin hiukan uudesta näkökulmasta. Ei vain niin, että pääosassa olisi pudotetut kilot vaan kokonaisvaltainen muutosmatka huomioon ottaen kaikki elämän osa-alueet, jotka tässä prosessissa ovat vaikuttaneet siihen, missä tänä päivänä ollaan. Eilen, kun luin ja jaoin Ylen artikkelin lihavuuden hoidosta ja lihavuusleikkauksista, totesin, että ilman lihavuusleikkausta, suurta painonpudotusta ja uutta lonkkaa en ehkä olisi tänä päivänä enää työkykyinen. Sairaalloinen lihavuus on sairaus, joka edellyttää asianmukaista hoitoa ja asiallista suhtautumista - ilman syyllistämistä.

( Maistraattiin menossa 30.4.2021. Mentiin salaa naimisiin. Vain todistajina ollut ystäväpariskunta tiesi.)
Palataan siis muutama vuosi taaksepäin. Uniapneadiagnoosi 2017 ja C-PAP-laitteen käyttöönotto paransi unen ja elämäni laatua. Tules-vaivojen alkaminen 2017 - 2018 pakotti miettimään työpaikan vaihtoa. Kolmivuorotyössä olin paljon jalkojeni päällä ja jopa 12-tuntisten työpäivien jälkeen jouduin turvautumaan särkylääkkeisiin. Viimeisen vuoden siinä työssä tein pelkästään yövuoroa, koska siinä ei ollut niin paljon jalkojen päällä oloa. Toki olin yrittänyt laihduttaa. Kävin kuntosalilla ja olin personal trainerin ohjauksessa, joka teki parhaansa, että olisi saanut motivoitua painonpudotustani. Jossain vaiheessa salillakäynnit vain jäi. Uusi työ keväällä 2018 oli fyysisesti kevyttä ja mahdollisti sen, että sairauspoissaoloja ei enää juurikaan ollut.
Olin jo ennen uuden työpaikan saamista hakenut jatko-opiskelupaikkaa sosionomin YAMK-opintoihin. Pääsin sisään ja syksyllä 2018 aloitin työn ohessa opinnot. Tykkäsin uudesta työstäni eikä pitkä työmatka (62 km sivu) haitannut, kun kyseessä oli päivätyö. Työ oli kuitenkin määräaikainen ja loppui syksyllä 2019. Olin työttömänä 3,5 kk. Työntekijä, jota olin sijaistanut irtisanoi itsensä ja vakituinen paikka tuli hakuun 2019 loppupuolella. Sain sen tammikuussa 2020. Olin tosi onnellinen siitä. Sitten tuli korona ja maailma ja koko elämä muuttui.

(Hääkuva 30.2.2021. Morsian painoi ainakin 1,5 kertaisesti sen, mitä sulhanen.)
Näin jälkeenpäin kaikki korona-ajan tapahtumat tuntuvat kaukaiselta unelta. Jatkoin työssä kuten ennenkin, mutta YAMK-opiskeluni keskeytyi. Kun olin saanut vakituisen viran (kolmas vakituinen työ, mutta ensimmäinen vakituinen virka), halusin keskittyä oman työni kehittämiseen eikä opiskelu tuntunut enää mielekkäältä. Valmistuminen jäi kahta kurssia ja opinnäytetyötä vaille, opintopisteissä 45/90.
Vappuna 2021 käytiin avopuolisoni kanssa vihillä 12 vuoden yhdessäolon jälkeen. Tehtiin se kertomatta asiasta muille kuin todistajiksi kutsutulle ystäväpariskunnalle. Tilaisuus maistraatissa oli lyhyt. Morsian oli tuhdissa kunnossa ja oli työn takana löytää uusia vaatteita tilaisuuteen. Korkkarien sijasta hankin uudet Skechersin lenkkarit, koska pystyssä pysyminen meni näyttävyyden edelle. Vihkimisen jälkeen kävimme syömässä ystäväpariskunnan kanssa ja lähdimme hotelliviikonloppuun Tampereelle. 
(Hotelliviikonloppu 12.7.2021 Turun Kakolassa.)
Tuli vuosi 2022 ja olimme juhannuksen tienoilla kesälomareissulla Itä-Suomessa. Olimme kylpylässä ja jouduin pitämään puolisoni käsivarresta kiinni kylpylässä liikkuessani, koska pelkäsin liukastumista. Se oli minun pohjakosketukseni. Lomaviikon aikana aloin miettiä, että näin ei voi enää jatkua. Tein päätöksen hakeutua laiihdutusleikkaukseen. Se ei ollut hetken mielijohde, Ensimmäisen kerran harkitsin leikkausta 1990-luvulla ja toisen kerran joskus 2010 vuoden jälkeen, mutta kummallakin kerralla peruin asian prosessin aikana. Pelkäsin lähinnä sitä, että pää ei kestäisi leikkauksen tuomia rajoituksia tunnesyömiseeni, josta olin kärsinyt lapsesta saakka.
Ahmimishäiriötä ei tunnettu vielä 1980-luvulla, mutta 1990-luvun alussa maakuntalehdessä oli yleissairaalapsykiatrian osastolla työskentelevän (jo edesmenneen) psykiatrin haastattelu, jossa kerrottiin ahmishäiriöstä. Tunnistin heti itseni ja varasin ajan ko. lääkärille. 1992 sain diagnoosin. Paino on vaihdellut vuosien mittaan. 1999 - 2000 sain tiputettua yli 30 kg totaalisen elämänmuutoksen myötä. Siihen liittyi opiskelun aloittaminen, ero silloisesta 11 vuoden parisuhteesta, muutto toiselle paikkakunnalle ja uudet ihmissuhteet sekä runsas liikunnan lisääntyminen.
Uusi parisuhde 2003, ensimmäinen vakituinen työpaikka 2004 ja muutto jälleen uudelle paikkakunnalle, Aluksi kaikki sujui hyvin ja olin todella onnellinen. Työ ei kuitenkaan ollut sitä, mitä olisin kokenut omakseni. Menin saamaani työpaikkaan vain siksi, että pääsin muuttamaan yhteen seurustelukumppanini kanssa. Aloite muuttoon tuli häneltä. Sain kaksi bonuslasta, joihin minulle syntyi tunneside siitä huolimatta, että olin vapaaehtoisesti lapseton. Parisuhteeseen alkoi tulla vaivihkaa ongelmia. Avopuolisoni tiesi syömishäiriötaustastani, mutta olin vakuuttanut hänelle, että saisin vielä 20 kg pois. Se ei kuitenkaan onnistunut ja paino alkoi pikkuhiljaa nousta. Tämä aiheutti ristiriitoja parisuhteeseen. Avopuoliso oli liikunnallinen, harrasti ju-jutsua ja mittaili vyötärönympärystään. Kun 2006 haettiin ensimmäisen kerran osallistujia Suureen Pudottajaan, avopuoliso sanoi, että ero tulee, jos menisin sinne. Hänelle olisi ollut häpeällistä, jos harrastuskaverit olisivat saaneet tietää, miten lihava akka hänellä oli.
Ero tuli 2007 avopuolison aloitteesta. Hänellä oli ollut pitkään rinnakkaissuhde, jota en ollut suostunut myöntämään, vaikka kaikki todisteet olivat olleet nenäni edessä. Olin täysin rikki ja sekoilin deittisovelluksissa, Muutin omaan asuntoon toukokuussa 2007. Jatkoin työssäni vielä seuraavaan kevääseen, kunnes palasin kotiseudulleni toukokuussa 2008, jolloin aloitin 10-vuotisen urani silloisessa työpaikassa, josta lähdin 2018. Nykyisen puolisoni tapasin 2009. Tottakai hän on kannustanut vuosien mittaan painonpudotukseen, mutta ylipainoni ei ole ollut hänelle missään vaiheessa suhteemme este.

(Heinäkuusta 2022 jouduin käyttämään kyynärsauvoja pystyäkseni liikkumaan lonkan vaikean nivelrikon vuoksi. Syksyllä 2022 sain inva-kortin pysäköintiin.)
Olin käynyt heinäkuussa 2022 lääkärillä, joka teki lähetteen laihdutusleikkausarviointiin. Painoin silloin 167 kg. Pari viikkoa siitä vasen polveni kipeytyi niin, että en pystynyt varaamaan sille lainkaan. Tilasin taksin hakemaan minulle apuvälinelainaamosta kyynärsauvat. Vasen polvi parani, mutta kyynärsauvat jäivät. Sen jälkeen ne olivat käytössä 3,5 v.
Laihdutusleikkausprosessiin hyväksytyksi tuleminen edellytti painonpudotusta. Sain siihen avuksi tablettilääkityksen, joka vaikutti ruokahaluun. Onnistuin syksyn 2022 aikana pudottamaan painoa reilusti yli 10 kg, joten minut hyväksyttiin laihdutusleikkausprosessiin. Jouduin lopettamaan lääkityksen vuodenvaihteessa, koska olin joutunut tauottamaan toisen lääkkeen sen ajaksi ja toisen lääkityksen tauottamisen haitat olivat suuremmat kuin uuden lääkkeen hyödyt.
Vuosi 2023 oli odottelua. Keväällä ja kesällä pääsin tarkempiin tutkimuksiin. Syksyllä 2023 sain ajan lääkärille, joka teki myönteisen päätöksen vatsalaukun ohitusleikkaukseen. Muutama kilo tuli takaisin tuon vuoden aikana, mutta vanhoihin tapoihin en enää palannut. Vaikka tuo odotusaika turhautti niin näin jälkeenpäin voin todeta, että se oli pelkästään hyväksi sen vuoksi, että oli aikaa työstää asiaa psyykkisesti. Tämä prosessi on ollut ennenkaikkea psyykkinen prosessi. Se, mitä pään sisällä ja omassa ajatusmaailmassa tapahtuu, on tärkeämpää kuin se, mitä syöt.

( Laihdutusleikkauspäivä 7.2.2024.)
Juuri ennen joululomaa 2023 tuli soitto vatsatautien poliklinikalta ja sain tietää leikkauspäivän sekä ENE:n (erittäin vähäenerginen dietti) aloituspäivän. Se oli paras joululahja vuosiin. Tammikuussa 2024 pudotin enen aikan 9,4 kg. Paino leikkauspäivänä oli 144 kg. Muistan yhä sen tyyneyden, joka valtasi mieleni, kun odotin edellissä kuvassa olevat vaatteet ylläni leikkaussaliin pääsyä. Mieli oli rauhallinen. Mikään ei pelottanut. Luotin täysin siihen, että olin hyvissä käsissä. Tiedostin sen, että matka siihen pisteeseen on ollut pitkä, lähes elinikäinen. Leikkauksen jälkeen minulle alkaisi uusi elämä.
Kaikki meni leikkauksessa hyvin ja pääsin seuraavana päivänä kotiin. Sairausloma oli kaksi viikkoa, mutta olin jo seuraavalla viikolla yhdessä työpalaverissa, jota en halunnut jättää väliin. En kärsinyt suuremmista kivuista ja ruokailu sujui hyvin ohjeiden mukaan. Ainoastaan yhden kerran oksensin, kun sorruin liian lähellä leikkausta syömään laskiaispullan, joka oli ennen suurta herkkuani. Haavoissa oli itsestään sulavat tikit ja ne paranivat hyvin.

(Tallinna 24.12.2024)
Paino tippui pikkuhiljaa. Kepeistä en päässyt eroon, koska oikean lonkan nivelrikko oli niin vaikea, että en pystynyt kävelemään ilman keppejä. Syksyllä 2024 kävin yksityisellä ortopedillä, mutta hän ei suostunut tekemään lähetettä lonkkaleikkausarviointiin. Hän oli sitä mieltä, että olin edelleen liian lihava ja että pahimmassa tapauksessa joutuisin pyörätuoliin, jos leikkaus epäonnistuisi tai tulisi tulehduksia. Syksy 2024 oli muutenkin rankka. Esihenkilö oli vaihtunut keväällä ja uuden esihenkilön kanssa meni tikut ristiin sen suhteen, miten työtäni pitäisi tehdä. Olin kehittänyt vuosien mittaan hyvän mallin, mutta kun työni siirtyi sosiaalihuollosta terveydenhuollon puolelle hyvionvointialueuudistuksen myötä, terveydenhuollon puolella oli eriävä näkemys asioista.
Olin silloin lähellä työuupumusta ja mietin jopa sairauslomalle hakeutumista työuupumuksen vuoksi. Tein kuitenkin sen ratkaisun, että pyysin siirtoa takaisin sosiaalihuollon puolelle, koska ammattini oli sosionomi. Sain siirron maaliskuusta 2025, kun ammattitaitoni sekä persoonani tunteva esihenkilö nappasi minut tiimiinsä. Tämä pelasti minut työssä uupumiselta. Toukokuussa 2025 kävin työterveyslääkärillä ja hän teki lähetteen ortopedille lonkkaleikkauserviointiin.

(1.3.2025 Kuopio)
Kesäkuussa 2025 sain myönteisen päätöksen lonkkaleikkauksesta ja leikkaus toteutui lokakuussa 2025. Sain tiputettua painoa vielä kesän aikana vajaat 10 kg. Sairausloma leikkauksen jälkeen oli neljä viikkoa. Palasin töihin enää yhden kepin kanssa. Lonkan ja leikatun jalan polven kivut jäivät leikkauspöydälle. Vasen polvi oireili aluksi jonkin verran, kun sen asento muuttui oikean jalan asennon korjaantumisen myötä, mutta sen kanssa pärjäsi.
Vuodenvaihde toi elämääni uusia tuulia. Kun minut pelastettiin takaisin sosiaalihuoltoon, silloinen esihenkilö oli ajatellut minua uuteen työtehtävään, joka alkoi tämän vuoden tammikuussa loppiaisen jälkeen. Meitä tehtävään valittuja oli kuuden henkilön tiimi ja saimme ennen joulua todella tehokkaan ja intensiivisen perehdytysviikon. Pidin lomaa loppuvuodesta kaksi viikkoa ja loppiaisen jalkeen aloitin uudessa työtehtävässä. Tämä muutos tiesi myös vuosia jatkuneiden pitkien työmatkojan päättymistä, sillä työmatkaa minulla oli enää 2,5 km.

(Joululomalla Kolilla 2025.)
Huhtikuussa aloitin kolmiosaisen Kiila-kuntoutuksen Härmän kuntokeskuksessa. Päätin, että kun menen sinne, kävelykeppi jää autoon. Kävin kuntoutuksen aikana yli 10 vuoden tauon jälkeen sauvakävelemässä ja kuntosalilla. Sain tästä ensimmäisestä kuntoutusviikosta niin paljon intoa, että hain Prismasta kävelysauvat ja tein vuoden määräaikaisen sopimuksen kuntosalille. Viime viikolla kävin parin kilometrin kävelylenkillä ja tällä viikolla ensimmäisen kerran salilla. Mieltä lämmitti, kun törmäsin siellä 10 v. sitten minulla olleeseen personal traineriin, joka tsemppasi kovasti, kun sanoin, että 10 v. tähän paluuseen kesti ja muitakin kuulumisiani. Olin siihen aikaan varmaan hänen isokokoisin valmennettavansa, noin 50 kg painavampi kuin nyt.

(Gotlannissa huhtikuussa 2026.)
Kuntoutusviikon jälkeen menimme puolisoni kanssa vajaan viikon lomalle Gotlantiin. Se oli yhteinen monen vuoden haave. Keppien kanssa en sinne halunnut lähteä. Sää suosi koko viikon ja eniten nautin siitä, että pääsin kävelemään. Se on iso asia monen vuoden liikuntarajoitteisuuden jälkeen.
Tämä on ollut minun matkani. Ei mikään sankari- tai menestystarina, mutta ihan omannäköiseni polku, jota olen kulkenut päästäkseni tähän pisteeseen. Suurin muutos on kuitnekin tapahtunut pään sisällä. Jos ennen elin syödäkseni, nyt syön elääkseni. Ruoan merkitys on asettunut oikealle kohdalleen. Se on elämälle välttämätön asia, mutta ei enää keino purkaa pahaa oloa tai lohduttaa itseään. Vastustamattomia mielitekoja ei enää tule. Annokse ovat pienempiä. Herkkuja syön maltillisesti. Suklaa ei enää ole maailman tärkein asia. Ja vaikka olisi minkälaisia juhlia, itseään ei ole enää pakko ahtaa niin täyteen, että tulee huono olo.
Tämä ei tarkoita sitä, että elämä olisi ongelmatonta. Saatan edelleen masentua tai ahdistua. Vanhenen koko ajan ja se on tuonut uusia pelkoja elämään liittyen läheisien menettämiseen tai omaan tervydentilaan. Elämässä on edelleen tiettyjä asioita, joihin pitää kiinnittää huomiota, että mikään elämän osa-alue ei lähde väärään suuntaan.Tavoitteena on edlleen saada painosta pois ajan kanssa 20 kg. Laihdutusleikkaus ja laihtuminen ei ole oikotie onneen, mutta omalla kohdallani ne ovat mahdollistaneet paljon sellaisia asioita, jotka eivät ilman niitä olisi olleet mahdollisia. Matka jatkuu.



